انتخاب یک عروس هلندی برای خرید :

 

 

 

 سلام دوستان عزیزم

نکاتی که در این تاپیک برای شما می نویسم مسلما همه نکات ضروری نیست ولی ابتدایی ترین و ساده ترین ها است که می تونه یک خرید خوب رو برای شما به ارمغان بیاره ، از طرف دیگه دقت در تمامی این موارد ضریب اطمینان سلامت پرنده شما رو بالا می بره ، در خرید اصلا عجله نکنید با دقت و صبر و حوصله این نکات را چک نمایید  ( خرید عجولانه اشتباه است  ).

1-      اولین و مهمترین نکته اگر مهارت کافی ندارید بگذارید یک همراه ماهر به شما دراین زمینه کمک و راهنمایی کند .

2-      پرنده ارزون نخرید ، بعد از اینکه قیمت عمومی پرنده رو فهمیدید ، سعی کنید تخفیف بگیرید ، ولی در کل با پرنده ارزون خریدن شدیدا مخالفم ، پرنده ارزون یک مشکلی داره ( عقیمه ، تولک دائمیه ، از نظر ریه و تنفس مشکل داره و ... ) .

3-      داخل محلی که می خواید پرنده رو بخرید همه پرنده ها رو از دور نگاه کنید و بعد یکی رو انتخاب کنید که سرحال بودنش نسبت به سایرین متمایز باشه ، راه رفتنش ، جست و خیزش ، شیطونی و حرکاتش بیانگر سلامتش باشه .

4-      همیشه حاشیه بر متن غلبه داره ، یعنی چی ، یعنی اینکه قبل از این که پرنده رو بخرید اول صاحبش ، محیط بزرگ شدنش ، قفسش ، چوب نشیمنش ، ظرف دونه اش ، ظرف آبش ، تمیزی و تازه بودن غذاش و.... رو چک کنید .

5-      حدود یک متری قفس بایستید و به پرنده نگاه کنید اگر پرنده دائما سرش را به چپ و راست حرکت داد احتمال کوری یا کم بینایی چشم پرنده وجود دارد با دقت بیشتری این امر را بررسی نمایید .

6-      پاهای پرنده را با دقت نگاه کنید زخم یا متورم نباشد اگر چنین بود بهتر است پرنده دیگری انتخاب کنید .

7-      از فروشنده بخواهید پرنده  را در دست گرفته و بالهایش را باز کند ، زیر بغل پرنده را چک کنید سیاه ، کبود پر رنگ، متورم یا قرمز نباشد ، باید رنگی متعارف مانند سایر قسمتهای بدن داشته باشد روشن و مانند پوست مرغ کمی کبود تر ( شاید مثال خوبی نباشه ) .

8-      داخل قفس را نگاه کنید فضله پرنده  نباید سیاه کامل یا آبکی چسبناک باشد فضله پرنده باید 70%  سبز زیتونی و 30 % سفیدو سبز معمولی باشد .

9-      پرنده موقع مدفوع کردن نباید کامل بنشیند ، بلکه باید راحت این کار را انجام دهد و کمر نزند .

10-  حتما به ناخن های پرنده به دقت نگاه کنید پرنده ای که قراره جفت گیری کنه باید ناخن داشته باشد مخصوصا نر .

11-  موقع نزدیک بردن دست به سمت قفس به کاکل پرنده توجه کنید باید کاملا سیخ و رو به جلو هدایت گردد ( وضعیت هشدار) به خود و طرف مقابل . این عکس العمل طبیعی است اگر پرنده بی تفاوت بود جای بررسی دارد .

12-  شما وقتی یک جوجه می خرید ، تا شش ماه با قطعیت نمی تونید بگید نر یا ماده است ، بارها نفرات وارد رو در این زمینه دیدم اشتباه کردند، البته تجربه باعث می شه ضریب این اشتباه بسیار پایین بیاد ، ولی درمورد خیلی از پرنده ها و عروس هلندی همیشه یک در صد احتمال اشتباه در تعییین جنسیت وجود داره ( پس اگر قصد جفت کردن پرنده رو دارید ، با فروشنده شرط کنید که اگر جوجه ها هر دو ماده یا نر دراومدند ، بتونید با یک پرنده هم سطح خودش اونو عوض کنید .

13-  اگر قصد آموزش و تربیت پرنده رو دارید ، حتی الامکان سعی کنید پرنده ای با سن دو ماهه یا کمتر بخرید تا با دست شما با سرلاک یا دونه تغذیه شه و شما رو به عنوان یک حامی و کسی که دوستش داره بشناسه .

14-  تا جایی که امکان داره پرنده رو از پرنده فروش نخرید ، پرنده رو از یک پرنده باز حرفه ای یا ازدوست یا از جایی بخرید که بتونید شجره اش و ریشه اش رو بشناسید ، مثلا بدونید پدرو مادرش چه رنگی بوده ، با چه تغذیه ای بزرگ شدن ، دارو و مکمل خوردن یا نه ، برنامه بیداری  و خوابشون چی بوده ، صاحب قبلیش پرنده باز بوده یا صرفا تکثیر کننده بوده ( این مهمه ، پرنده باز برای یک قناری 50 هزار تومانی ، 50 هزار تومان دارو می خره و اصلا به فکر هزینه اش و بهره اش نیست ولی پرنده فروش ممکنه دونه رو هم جیره بندی کنه تا سود بیشتری داشته باشه ) و... هزار سوال دیگه که می تونه مشکلات آتی پرنده رو حل کنه .

15-  شفافیت رنگ در تمامی پرنده های خوب یک اصله ، رنگ کدر علامت خطره ، عروس هلندی ممکنه سفید ، زرد ، مرواریدی ، ابلغ ، خاکستری و آهویی و.. باشه به هر صورت رنگ دلخواه مهمه اما شفافیت رنگ بسیار مهمتره ، پرنده ای که خوب تغذیه و بزرگ شده باشه رنگ  پرهاش شفاف و بدون تغییره .

16-  یک دست بودن ، مرتب بودن پر ها و کشیدگی اونها هم مهمه ، پرهای پرنده ممکنه در اثر تولک بریزه یا خلوت بشه اما حتی در این حالت هم می شه تشخیص داد که این پرنده پرهاش سالم بوده یا نه .

17-  به بینی پرنده توجه کنید آبریزش بینی نداشته باشه یا خیس ، نمدار و پر نباشه ، خس خس نکنه موقع نفس کشیدن .

18-  عروس هلندی رو وقتی توی دست می گیرید باید احساس کنید توی دستتون پر شده نه اینکه توی دستتون خالیه ، وزن وحجمش متناسب باشه ، پف کرده و فقط پر خالی نباشه .

19-  وقتی می خوای بگیریش پرنده شرور باشه  و راحت بدست نیاد ( خودمونیش هار باشه ، نه اینکه بی حال و ماست باشه ) .

20-  به جثه و کشیدگی پرنده ، اندازه پاهاش نسبت به سایر پرنده ها دقت کنید ، پرنده ریز و ضعیف و ارزون نخرید .

21-  کنار منقار پرنده رو با دقت نگاه کنید جوش یا زخم یا متورم یا اثر زخم عفونی نداشته باشه .

22-  به مخرج پرنده نگاه کنید مدفوع چسبیده یا ردی از مدفوع نباشه و تمیز باشه .

23-   پرهای زیر شکم پرنده رو با دست و دمیدن کنار بزنید ، توده چربی نداشته باشه ، یا رگه سیاه نباشه  .

24-  کچلی بخشی از پرهای سر نکته مهمی است اگر قصد جوجه گیری دارید این امر در برخی پرنده ها ارثیه در برخی مریضیه و در برخی اثر تولک سخته در کل پرنده سالم بخرید .

25-  زخمها رو در هر نقطه ای از بدن جدی بگیرید .

26-  بالهای پرنده نباید اقتاده و آویزون باشه بلکه  باید در امتداد بدن باشد .

27- نفس کشیدن پرنده باید منظم باشه نه اینکه پرنده به سختی نفس بکشه و یا تند تند سینه اش بالا و پایین بره مثل زمانی که یک فعالیت سنگین بدنی انجام داده است .

28- پرنده خوش ذات و نژاد دار بخرید ؛ به عبارت بهتر ، پس از اطمینان از صداقت فروشنده ، ویژگی های مورد نظر خود را با فروشنده در میان بگذارید و پرنده ای را بخرید که ویژگی های مورد نظر شما در والدین پرنده دیده شده و این خصلت در شجره نامه پرنده وجود داشته باشد مثلا سخن گو بودن ، جوجه خوب بزرگ کردن ، درشت و  قوی بودن جوجه ها ، آلبینو دادن جوجه ها و ... .

موفق و با عزت باشید 9-3-93


نظرات شما عزیزان:

saba
ساعت15:56---25 خرداد 1394

سلام خسته نباشيد.من يه لوتينو نر سه چهار ماهه خريدم.الان سه روزه که اوردمش تو خونه .وقتی دستمو هيبردم تو قفس فرار ميکرد ولی الان يکم مياد رو انگشت ولی اعتماد نداره بهم.چند بار از قفس اوردمش بيرون به زور کاهو ولی تا مياد بيرون يا ميچسبه به قفس نميزاره دست بهش بزنيم يا از رو انگشت ميپره ميره رو فرش خونمون.يه جا خوندم بايد بزاريد چند بار بپره ولی آزادش که بزاريم به خودش صدمه ميزنه آخرشم بايد يه زور بکنيمش تو قفس .اينم بگم تازه پراشو قيچی کرديم البته پرنده فروش قيچی کرده .چی کار کنيم که نپره تو خونه و اينکه بياد رو دستمون وکلا تربتش کنيم.جواب بديد ممنون ميشم

فرهادی : 

سلام دوست گرامی ،

در ابندا پرنده لوتینو شما که سه الی چهار ماهه است چگونه متوجه شدید نر است ؟.؟

دوم ، چرا پرهای پرنده را قیچی کردید ؟؟

سوم ، هیچ پرنده ای دوست نداره شما بزور داخل دست نگهش دارید . 

چهارم چاره ای نیست بگذارید پرنده در اتاق راحت باشد ، به مرور عادت می کند با خوراکی های جذاب و سالم سعی کنید پرنده را تشویق کنید کار مورد نظرتان را یاد بگیرد .

هیچ قانون یا روش مشخصی برای تربیت پرنده وجود ندارد ، شما با پرنده ارتباط برقرار کنید براحتی آموزش می گیرد و این بسته به وقتی دارد که بصورت مستمر برای پرنده می گذارید 

 



kimiya
ساعت22:21---17 آذر 1393

سلام .چسبیدن مدفوع به مخرج پنده نشانه ی چیه?

فرهادی :

سلام خدمت شما دوست گرامی ،

چسبیدن مدفوع نشان دهنده مشکل گوارشی مخصوصا عفونت دستگاه گوارشی بوده که احتمالات زیادی در این  خصوص متصور است و درمان آن در حوزه کار یک دامپزشک است  اما مهمترین اقدامها  در این زمینه چیست ؟؟ بنده تجربیات خود را خدمت شما دراین زمینه عرض می نمایم ممکن است همه آنها برای درمان پرنده لازم نباشد ولی مسلما در بهبود پرنده شما موثر خواهد بود انشاء ا....

1- نگهداری پرنده در قفس بیماری و جدا نمودن آن از سایر پرنده ها تا درمان نهایی .( قفس بیماری قفسی با ابعاد کوچک با لامپ فلوئورسنس یا مهتابی زرد خودمان که گرم و بسیار تمیز و استریل شده است )

2- گرم نمودن محل زندگی پرنده تا دمای 30 درجه سانتیگراد ، خیلی موثر است .

3- بررسی دقیق تغذیه پرنده و یافتن غذایی که احتمالا مانده یا فاسد و مشکل دار است و حذف آن غذا از رژیم غذایی پرنده .

4- رژیم ساده غذایی برای پرنده یک پیمانه کتان و سه پیمانه ارزن و  در فصل سرما یک پیمانه تخم شلغم .

5- بررسی این احتمال که پرنده بتواند مدفوع و یا ضایعات غذای ریخته شده کف قفس ر ا بخورد ، در صورتی که قفس کفی دارد حتما آنرا بردارید و از قفس هایی مخصوص طوطی سانان استفاده کنید ، قفس مناسب برای طوطی سانان کفی ندارد .

6- استفاده بی رویه یا غیر مجاز از دارو ها مانند تقویتی و ... می تواند از علل بروز این موضوع باشد .

7- در صورت استمرار وضعیت از آنتی بیوتیک های وسیع الطیف موجود در داروخانه دامپزشکی ها استفاده نمایید در موارد حاد از نیستاتین استفاده نمایید ( این درمان تجربی است بهتر است به دامپزک مراجعه شود ).

8- از دادن سبزیجات تا زمان کامل خودداری کنید .

9-استفاده از غذاهای فیبر دار مانند هویج و کلم بروکلی و یا بلال تازه شیری ، در رژیم غذایی پرنده برای دفع بهتر اقدام مناسبی است .

10- دادن محلول دو قطره سرکه سیب در 5 سی سی آب حل شده به اندازه سه تا چهار قطره با سرنگ به پرنده بدهید ، یا گذاشتن ظرف محلول 5 قطره سرکه سیب در جا آبی 50 سی سی به مدت دو ساعت در قفس پرنده سه روز متوالی ، به پرنده می تواند در رفع عفونت موثر باشد .

11- بررسی ظرف جا آبی و جای غذای پرنده برای آلودگی های احتمالی و شستن حداقل دو روز یک بار آنان در طول مدت درمان .

 اگر درمان شد برایم بنویسید و اگر نشد مجدد اعلام کنید و از مدفوع داخل قفس و مخرج پرنده و از خود پرنده برایم عکس بفرستید ، حالات پرنده را شرح دهید ، آیا برای دفع کمر می زند و باید بنشیند و ...

فعلا نکته دیگری به ذهنم نمی رسد موفق و پیروز باشید

فرهادی 17-9-93

 

 



نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: